Barion Pixel

A webáruházban a számodra is hatékony működéséhez kétféle sütit használunk.

Szükséges cookie-k: Ezek a cookie-k segítenek abban, hogy a webáruház használható és működőképes legyen, ezért ezeket nem lehet letiltani.

Marketing cookie-k: Ezek a cookie-k segítenek abban, hogy a Te érdeklődési körödnek megfelelő reklámokat és termékeket jelenítsünk meg a webáruházban. Ezeket a cookie-kat le tudod tiltani, de kár lenne, mert egy csomó jó dologról maradnál le.

Részletesebb információ az Adatkezelési tájékoztatónkban. Kérjük ha egyetértesz, kattints az ELFOGADOM gombra, ha változtatni szeretnél ezen, akkor a Beállítások módosítása gombra. Köszönjük!

Termékek Menü

Parfüm"lélektan" 1.rész.- Parfümpszichológia – Hogyan érzékeljük a parfümöt?

Parfüm"lélektan" 1.rész.- Parfümpszichológia – Hogyan érzékeljük a parfümöt?  Parfüm"lélektan" 1.rész.- Parfümpszichológia – Hogyan érzékeljük a parfümöt? 

Parfümpszichológia – Hogyan érzékeljük a parfümöt?

Mi az a parfüm? A parfüm illatos anyagok keveréke, amelyet egységes komplexumként érzékelünk. Azon túl, hogy a parfümnek meg kell felelnie bizonyos esztétikai elvárásnak, egy parfümnek meg kell felelnie bizonyos egyéb, alap követelményeknek: tartósság, felismerhetőség, intenzitás. 

A parfümöt többféleképpen is felfoghatjuk: kémiailag, művészileg, társadalmilag vagy kultúrán keresztül, de most lélektani szempontból és egészen sajátosan – metaforikusan – közelítjük meg. 

Parfümpszichológia 2. rész!

A parfüm, akárcsak az ember, egyenként, részein keresztül vagy egészében, minden részével együtt „látható”. De ugyanakkor több is, mint részeinek összege. És ez adja a parfümnek az identitást , ami különlegessé teszi – mert bár ismerjük az összes összetevőt, el sem tudjuk képzelni, milyen lesz az illata. Csakúgy, mint az embereknél, ismerhetjük minden tulajdonságukat, személyiségjegyüket, de az, hogy hogyan fogjuk felfogni őket, és hogyan reagálnak, ha kapcsolatba kerülnek velünk, az egészen más. Rettentő érdekes, hiszen minden egyén mást vált ki a másik emberből, ahogyan a parfüm is.

Amikor megérzünk egy parfümöt, hajlamosak vagyunk azt érzékelni, ami az alkotó akart, hogy érezzünk! Már a csomagolással is üzenet érkezik hozzánk, árulkodik az üvege, annak színe, esetleges formája vagy épp maga a parfüm neve.

Ahhoz, hogy megértsük, hogyan tapasztaljuk a parfümöt, segíthet a tudatos és tudattalan elme, Sigmund Freud pszichoanalízisében használt illusztrációja.

Freud az elmét, a személyiséget a vízben lebegő jéghegyként mutatta be, amelynek csak egy kis része van a víz felett (tudatszint), míg a legnagyobb, hatalmas része a víz alatt van. A víz feletti rész személyiségünk tudatos része, míg a víz alatti rész személyiségünk tudattalan része. Tudatunkkal érzékeljük, miközben a tudattalan rész a tudatosság felszíne alatt van, nehezen, ha nem lehetetlen elérni.

A parfüm is a tudatos és a tudattalan részből áll. A tudatos rész, a „víz feletti” az az, amit érezhetünk, akár az illatjegyekről,  az akkordokról-leírásról vagy az összetételről beszélünk . Az öntudatlan rész, amit nem láthatunk, ami a víz alatt rejlik a tudatosság alatt, ezek mind azok az aromakemikáliák, amelyek parfümöt alkotják, és csak a parfümkészítők ismerik őket.  Ezt legjobban a parfümökben gyakran használt füge illatjegy példáján keresztül érthetjük meg. Mindannyian ismerjük a füge illatát, de a gyümölcséből nem lehet úgy kivonni az illatot, mint a citromnál. Ezért minden parfümgyártó olyan anyagok keverékét használja, mint a gamma octalacton, iso e super, stemon, hedion, hogy megkapja a füge felismerhető illatát .

Amikor megérezzük a domináns fügejegyű parfümöt, csak a tudatos részt érzékeljük, a füge illatjegyet. Emellett ott vannak mindazok az anyagok, amelyeket korábban említettünk. Ők alkotják a nagy, hatalmas jéghegyet a tudat alatt. Ahogyan a pszichoanalízis bizonyos technikákat használ a tudattalan elemeinek eléréséhez, a parfümkészítők olyan módszereket használnak, amelyek a parfüm öntudatlan részeit tudatosítják – kémiai elemzéssel, gázkromatográfiával és tömegspektrométerrel vagy a szaglóérzékelés gyakorlásával (vagy olyan technikák alkalmazásával, amelyek a Parfümpszichológia következő fejezeteiben mutatjuk be).

Tehát, amikor legközelebb megillatolsz egy parfümöt, ne felejtsd el, hogy amit érzel, az csak egy kis része a parfümnek.

A parfümkészítők szakértelmének megszerzéséhez szükséges tudás egy olyan parfüm létrehozásához, amely nemcsak eredeti, hanem minden kémiai és művészi kritériumnak és tulajdonságnak is megfelel, évekig tartó tanulásra és kísérletezésre van szükség. Ne felejtsd el azt sem, hogy amit észlelsz, az csak egy kis része annak, aki vagy, annak, ami a személyiségedet formálja. Ennek felismerésével jobban megértitek magatokat és másokat és a készítőt is, aki legyen az (isten, természet, valaki/valami más), mint korábban. A parfüm összetettsége, csakúgy, mint az emberi psziché, óriási, és az idők végezetéig a meditáció és az inspiráció tárgya marad.

Forrás: wikipedia, scentertainer.net,