Parfüm"lélektan" 2.rész.- Parfümpszichológia – Hogyan épül fel a parfüm? - Összegzés
Parfümpszichológia – Parfümök szerkezete
Amikor a parfüm felépítéséről beszélünk, leginkább piramisszerű vizualizációt használunk, amely arra szolgál, hogy megmondja, miből áll a parfüm, és mit várhatunk tőle. Ugyanis a piramis legteteje, az úgynevezett felső illatjegyek a parfüm azon részei, amelyeknek a legmagasabb az illékonysága, azaz leggyorsabb a párolgási sebessége. Ezt követi a piramis középső szakasza-a szívjegyek, és a legvégén az alapjegyek , amitől a parfüm olyan, amilyen. Ők azok, amelyek a legtovább tartanak, párolgásuk a leglassabb, és amelyek rögzítik a parfümöt a bőrön. Ez érződik legtovább ez határozza meg magát az illatot!
Csakúgy, mint Freud elmélete szerint, a parfümvilágban minden embernek vannak személyiségi jegyei, amelyek ugyanígy három részre oszthatók. Bár e személyiségegységek mindegyikének megvannak a sajátosságai, működési módjai, dinamizmusa és mechanizmusai, annyira összefonódnak, egymásra utalnak és összefüggenek, hogy nagyon nehéz, ha nem lehetetlen minden emberi viselkedésre gyakorolt hatásukat mérni. Ugyanez igaz a parfümre is, bár elvileg az alap, a középső és a felső illatjegyek elválaszthatóak, ezek olyan szorosan együttműködnek, hogy nem lehet pontosan lemérni, hogy a parfüm egyes részei milyen mértékben járulnak hozzá az összképhez, magához a parfümhöz.
Az identitás tulajdonság vagy jellemző a személyiség alapeleme, és a fentieket követve párosul a parfüm alapjával. Az azonosító mindazokból a biológiailag öröklött, vérkeringő dolgokból és ösztönökből áll, amelyek minket azzá tesznek, akik vagyunk! Ehhez hasonlóan a parfüm alapját is nehéz illatos jegyek alkotják, hol állatiak, mint az emberi ösztönök (cibet, pézsma, ámbra), hol erotikusak (vanília, pacsuli), de ezek képezik minden parfüm alapját, ahogy az identitás képezi az emberi psziché alapját. Ezek azok az erők, amelyeket személyiségünkből fakadóan visszatartanak, irányítanak, szublimálnak, míg a parfüm alapjában a középső és a felső jegyek fékeznek és irányítanak, az alapjegyek viszont energiát és erőt adnak.
Mivel az alapjegyek eleinte nagyon kellemetlenek és agresszívek lehetnek, a parfümőrök megtalálták a módját, hogy a sötét, animált jegyeket világos citrusos jegyekkel takarják el, amelyek épp elég tartósak ahhoz, hogy áthidalják ezt a kellemetlen érzetet.
Ideális értékeink belső képviselője-egónk, sajátossága a tökéletességre való törekvés. Ez az ego fő funkciója, hogy blokkolja a kellemetlen késztetéseket, ahogy a felső hangok fő funkciója az alapjegyek kellemetlen érzékelésének a blokkolása.
Ahogy a személyiségünkön belül az egó közvetít, úgy a középső (többnyire virágos) hangok közvetítenek a felső és az alapjegyek között. Az egót a valóság elve vezérli, akárcsak a parfüm középső jegyeit. Az alsó jegyek között, amelyekben túl erős vágy van, ami egyet jelent a tökéletes, gyönyörű felső jegyekkel, a középső jegyek azok, amelyek valósághűvé, használhatóvá, beszédessé teszik a parfümöt az objektív valóság kontextusában.
És mindez hogyan függ össze azzal, ahogyan parfümöt választunk, figyelembe véve, hogy pszichénk melyik része a legdominánsabb?
- Nos, akiknek fejlett egója van, olyan parfümöket választanak, amelyek „tiszták”, és természetesen vonzódnak azokhoz a parfümökhöz, amelyek főleg citrusos, aldehides, friss zöldek.
- Velük szemben a féktelen identitásúak, akiket főleg ösztönök és szükségletek vezérelnek, az állatias, afrodiziákum parfümöket választják , amelyek gazdagok állati jegyekben, vaníliában, borostyánban stb amely az identitás és az egó üzeneteit is egyensúlyba hozza, olyan parfümöket fognak választani, ahol a középső, moderáló jegyek a legdominánsabbak, mint például a virágok és a fűszerek.
- Természetesen vonzódunk a hozzánk hasonló dolgok felé, de érdekelnek az ellentétek, így valaki, akit elárasztanak az erős vágyak és lendületek, gyakran meg fogja érezni a megtisztulás, a méregtelenítés és az ellazulás szükségességét ezektől.
Szorosan összefügg parfümválasztásunk személyiségünktől és a kísérletezők, akik nem mereven ragaszkodnak egy egy illathoz, személyiségükben is tükrözhetik ezt a fajta rugalmasságot, amikor valaki egy illatot tud csak hordani, nem feltétlen rugalmatlan, hanem határozottságot sugall, hiszen azon ritka emberek egyike, ami megtalálta azt az illatot, aki a leginkább ő! Sokrétű és bonyolult a parfümök világa, de ha értjük saját magunkat, ha figyelünk magunkra, egy egy illat olyan segítség lehet a középpont megtalálásához, amely hangtalanul és bölcsen segít minket az útvesztőkben!