Barion Pixel

A webáruházban a számodra is hatékony működéséhez kétféle sütit használunk.

Szükséges cookie-k: Ezek a cookie-k segítenek abban, hogy a webáruház használható és működőképes legyen, ezért ezeket nem lehet letiltani.

Marketing cookie-k: Ezek a cookie-k segítenek abban, hogy a Te érdeklődési körödnek megfelelő reklámokat és termékeket jelenítsünk meg a webáruházban. Ezeket a cookie-kat le tudod tiltani, de kár lenne, mert egy csomó jó dologról maradnál le.

Részletesebb információ az Adatkezelési tájékoztatónkban. Kérjük ha egyetértesz, kattints az ELFOGADOM gombra, ha változtatni szeretnél ezen, akkor a Beállítások módosítása gombra. Köszönjük!

Termékek Menü

Tudomány vagy mágia az illat?

Tudomány vagy mágia az illat? Hogyan vált a parfüm a megnyilvánulás eszközévé?

A tudományos kutatás, az energetikai gyógyítás a mesterséges intelligencia ötvözésével a parfümőrök egyre inkább új módszereket találnak arra, hogy funkcionális illatanyagokkal manipulálják az emberek érzelmeit és hangulatait.

De nem kell ennyire üzletiesnek lenni, hogy tudjuk az illatok hatása mágikus!

Valaki, akire felfigyelsz hihetetlenül jó illata van, olyan, mint egy harmatos tavaszi reggel az erdő frissessége, nyirkossága és élettel telisége. Friss, virágos és nőies jegyek ütnek először, szantálfa és pézsma aláfestésével; az édesség és a fűszer mámorító egyensúlyában. Mint illatmániás, ösztönösen mélyeket lélegezel, megnyugszol és egyre erősebben akarod még közelebb tudni az illatot és viselőjét.   

Az illat érzelmeinkre gyakorolt ​​ereje a történelem során nyomon követhető: a holisztikus orvoslás, az aromaterápia a tömjén használata az ősi civilizációkig nyúlik vissza. Az ókori Egyiptomban például az illóolajokat nemcsak orvoslásra, masszázsra és kozmetikai célokra használták, hanem a halottak balzsamozásának rendkívül kifinomult eljárásában. A parfüm olyan szorosan kapcsolódott a valláshoz, hogy minden egyiptomi istenhez hozzárendelték a saját egyedi illatát, amelyet gyakran használtak szobraik felkenésére. 

A parfümipar mindig is felhasználta az illat varázslatos, misztikus tulajdonságait, hogy eladható történeteket alkosson marketingkampányai során, amelyek tükrözték az aktuális trendeket. És mivel a folyamatosan virágzó parfüm üzlet nem mutatja a lassulás jeleit, logikus, hogy manapság az illatokat egyre inkább öngondoskodási eszközként mutatják be, és azt ígérik, hogy a hangulattól a lelki tisztaságig mindenre jótékony hatással vannak. Tudományosan bebizonyították, hogy az illatok 67 százalékkal erősítik az önbizalmat és 25 százalékkal az örömöt fokozzák. Szintén tudományosan alátámasztott: az öt érzékszerv közül a szaglás az egyetlen, amely közvetlenül kapcsolódik az agy három legfontosabb területéhez, beleértve az érzéseket, érzelmeket és memóriát feldolgozó limbikus rendszertA kutatások szerint érzelmeink 75 százaléka az illatokra adott reakció, hatással van a koncentrációra és a memória felidézésére, és az emberek 40 százalékos hangulatjavulást tapasztalnak, miután kellemes szagoknak vannak kitéve. A fa és a pézsma bizonyítottan elősegíti a nyugalmat, a rózsa és a jázmin illata pedig a boldogságot. 

Egy egyedülálló tudományos terület, amely az aromás vegyületek belélegzése utáni szaglóhatásokat vizsgálja a hangulatra, a felismerésre, a memóriára és az általános érzékszervi élményekre. Ez agyi szkennelésekkel, nyál- és hormontesztekkel, valamint idegtudósok által végzett eszközökkel történik, és mivel 2023 van, természetesen az MI (mesterséges intelligencia) is érintett. Tavaly egy svájci cég Mesterséges intelligencia programot indított a koncentráció növelésére szolgáló illatok létrehozására, amelynek során a parfümgyártók 1,9 millió fogyasztói reakciót elemeztek több mint 34 000 illatanyagra, hogy olyan illatokat fejlesszenek ki, amelyek a fokozott fókuszhoz kapcsolódó érzelmeket váltanak ki.  

A világ legnagyobb illatgyártója, 30 éve vizsgálja az illat érzelmekre gyakorolt ​​hatását. A cég illattechnológiai menedzsere elmagyarázta, nem maga az illat tesz boldoggá vagy lazít el bennünket, hanem az illattal fennálló tudatalatti kapcsolatunk, amely befolyásolja érzelmeinket. „Az illat asszociációk, gondolatok, érzések és olyan dolgokhoz fűződő kapcsolatok egész birodalmát hozza vissza, amelyekről talán nem is sejtetted, hogy először megszagoltál.” Vannak egységes szagterületek, amelyek mindenki számára közösek. De a válaszunk legtöbbször környezetünkkel, kultúránkkal és azokkal a trendekkel függ össze, amelyeknek ki voltunk téve. A levendula például Európában és Brazíliában a nyugalom illata. "De egy ázsiai ügyfél számára ennek nincs visszhangja, nem jelenti automatikusan a pihenést." 

A legújabb technológia, az agyi képalkotást szkenneléssel kombinálja annak mérésére, hogy a fogyasztók hogyan reagálnak az illatra, mind agyi szinten, mind pedig a fogyasztói termék szintjén, amikor azt használják. „A szaglásunk folyamatosan működik. Ha rendszeresen használsz egy terméket, akkor minden alkalommal kapsz egy kis jelzést, amit asszociáció létrehozására használsz. Másfajta tusfürdőt használhatunk munkába –, mint hétvégén, amikor kikapcsolódni szeretnénk. „Arról van szó, hogy elgondolkodjunk: „Hogyan használhatod az illatokat a pozitív élmények előidézésére?”

Noha a tudomány szerepet játszik ezeknek az illatoknak a megalkotásában, mindig is érezhető volt az illat varázslatos lehetősége. Az ókori Görögországban úgy tartották, hogy a delphoi orákulum illatos gőzök belélegzésével és transzba jutva képes irányítani Istent, míg az időszámításunk előtti harmadik századi Argonautica című epikus költeményben Médeia varázslónő illatos italt használ, hogy elaltassa a sárkányt.

A parfümnek ez a megismerhetetlen, varázslatos minősége még ma is megragadja az emberek képzeletét – különösen a TikTokon, ahol azt állítják, hogy az illat mindent képes megszerettetni veled (feromonos parfümök). Sokan úgy gondolják, hogy az illat bármire használható, hogy elérjük, amire szükségünk van, legyen az boldogság, nyugalom vagy koncentráció. Sok ilyen parfüm marketingjében jelen van a kívánságteljesítés egy eleme; mint egy varázslat, egyetlen "fröccs" valóra váltja minden álmunkat.

Az illatvásárlási és -viselési módok változása bizonyos körökben azt jelenti, hogy a jellegzetes illat mára már nem létező dolog. Az emberek többsége magától nem igazán visel parfümöt, inkább „csatlakoznak ahhoz, amit akkor éreznek vagy érezni akarnak”, gyakran egymásra rétegezve saját varázsillatukat. Reklámokból, hírességek illatajánlóikból választanak és lélekben kicsit olyanná is válnak, mint a kedvenc, akinek az illatát hordják.

„Az illat olyan varázslatos, gyógyító és összekötő az érzékeken keresztül. Igen, elvisz valahova, de egyben vissza is visz önmagadba.” . 

Kérdezem egy bájitalban rejlő illat, aroma képes lenne e valódi szerelemre lobbantani bárki szívét? ….biztosan vannak olyan kulcsfontosságú szagterületek, amelyeket általánosan szeretnek és nagyon vonzóak, mint például a vanília. De emberi lényként túl összetettek vagyunk ahhoz, hogy ilyen egyszerű választ kapjunk. Nincs egyetlen összetevő sem, ami ezt megtenné. Ez kontextus kérdése. Ha pontosan tudnád, hogy az a személy, akire felfigyeltél, pontosan mely illatokhoz vonzódik – vagy sikerülne rávenni egy agyvizsgálatra –? – akkor talán technikailag lehetséges lenne, de ...