Barion Pixel

A webáruházban a számodra is hatékony működéséhez kétféle sütit használunk.

Szükséges cookie-k: Ezek a cookie-k segítenek abban, hogy a webáruház használható és működőképes legyen, ezért ezeket nem lehet letiltani.

Marketing cookie-k: Ezek a cookie-k segítenek abban, hogy a Te érdeklődési körödnek megfelelő reklámokat és termékeket jelenítsünk meg a webáruházban. Ezeket a cookie-kat le tudod tiltani, de kár lenne, mert egy csomó jó dologról maradnál le.

Részletesebb információ az Adatkezelési tájékoztatónkban. Kérjük ha egyetértesz, kattints az ELFOGADOM gombra, ha változtatni szeretnél ezen, akkor a Beállítások módosítása gombra. Köszönjük!

Termékek Menü

Mi az illatpiramis?

Mi az illatpiramis? Régen és most- parfümalkotások változásai

Az egyik első dolog, amit parfümleírásoknál meglátsz, az az illat jegyeinek listája piramis formájában bemutatva, ahogy a webshopunkban is látható, minden egyes parfümünknél. A piramis forma azon felül, hogy jól néz ki, jól szimbolizálja az illatok kifejelődésének hatását, érzékelését. Felső, középső vagy szív és alapjegyek alkotják. A bőrön történő illat kifejlődésének leírására szolgál és nagy segítség lehet az illatválasztásban, hogy el tudjuk képzelni a parfümöt illatolás nélkül!

Általában elsőként citrusos, gyümölcsös illatokat fogunk érezni, majd a virágosokat, egy kis idő múlva pedig belépünk a parfümök világba, a súlyosabb alapjegyekbe, mint például, szantálfa, pézsma. A probléma ezzel az ügyes dizájnnal az, hogy ez nem minden esetben igaz!

A legtöbb illat nem illatpiramis stílusban épül fel, így az illat nem a piramis leírása szerint fog fejlődni. Ennél is fontosabb, hogy a jegyzetek listája az illat kifejlődésének csak egy kis részét mondja el. Bár az illatjegyek bizonyos tekintetben mindenképpen hasznosak, mindig úgy kell tekinteni rájuk, mint hozzávetőleges útmutatóra.

Piramis: csak egy a sok parfümszerkezet közül

A parfüm illatos alapanyagok keveréke, saját jellegzetes karakterükkel, amelyek többek, mint a részek összessége. Mivel az illatos anyagok illékonyságukban/párolgásukban különböznek, az illat szaglási érzékelés is változik, ahogy a bőrön leszárad, ami illat mindenkinél más- szoktuk írni: bőrfüggő!

A piramis, tekintsük illatszerkezetnek kb az 1940-es években született, mint segédlet vagy épp felépítés magyarázat. Így a piramis inkább az 1900-as években is készült parfümökre vonatkozik. Az illatpiramisban szereplő alapanyagok illékonyságuk alapján is meghatározhatóak, amelyek ezen régebb született illatok esetében érvényesek. Ezek az illatok nagyon érdekes háromdimenziós minőségben épültek fel, a felső, a középső/szív és az alapjegyek karakterei nagyon jellegzetesek. Olyanok, mint három különböző felvonás, amelyek egy emlékezetes történetet szőnek, aminek megjósolhatatlan a befejezése. Vannak illatok, köztük is, amelyek nem klasszikus  piramisként épültek fel. Eredeti szerkezetükben sokkal közelebb álltak a 19. századi illatokhoz, amelyek természetes esszenciák – nagy mennyiségű bergamott és citrom- használatán alapulnak, amelyeket keleti és állati anyagok rögzítettek.

A ma készült illatok már nem tapadnak a háromszintű szerkezethez. Az elmúlt 30 évben jelentős elmozdulás ment végbe az illatpiramisról, és új, eltérő benyomást keltő struktúrák felé fordult. 

A modern klasszikusokat kiemelve párat közülük: mint az FM825- DIOR-DUNE- szerű NŐI PARFÜM-50ml  vagy az FM811 YVES SAINT LAURENT- MON PARIS- szerű NŐI LUXUS PARFÜM-50ml. Apró vonásokkal finoman szőtt lépésenként történő kifejlődés helyett ezek a kompozicíók inkább amoyan kollázs/montázs stílusban érzékelhetőek.

Az  FM825- DIOR-DUNE- szerű NŐI PARFÜM-50ml illatában például a borostyán, a pézsma és a szantálfa meleg keleti alapja már az első belélegzéstől szembetűnő. Természetesen a könnyed és pezsgő bergamott, mandarin és tengeri jegyek megadják az alaphangot, de az esszenciális karakter eleve megvan. Zenei metaforával élve, a vezérmotívum az első tételtől fogva ott van, és még ha hegedűt vagy fuvolát is hallunk egy ponton, a karakter végig változatlan marad. Egyes illatokból akár teljesen hiányozhat a klasszikus piramis felépítésben vett alapjegy, a kezdeti benyomást kevés rendkívül erős anyag adja, mint például a kasmir, ahol a karakter nagy része a pézsma, vanillia összhangjából származik (jázminra emlékeztető aromaanyag figyelemre méltó kisugárzással) és cédrusfa jegyekkel. Erős gyümölcsös jegy fut végig az egész szerkezeten, feldobva a nehéz keleti akkordot. Az FM942-HERMÉS- Twilly d'Hermés Eau de parfüm - szerű UNISEX PARFÜM-50ml vagy az FM334– HERMES- Terre d' Hermes- szerű FÉRFI LUXUS PARFÜM-50ml illatai olyanok, mint egy akvarell festmény, más szerkezetbe vannak "építve", de hasonló hatású illatokat épít fel.

Modern illatalkotás: új célok, új módszerek

Általánosságban elmondható, hogy az illatkompozíciókat most nagyon másképp készítik el, mint a múltban. Néhány új paraméter fontosabbá vált az illatgyártás folyamán. Akár, ha csak a parfüm színét nézzük is. A vízszerű levek vagy keverékek, amelyeket halvány rózsaszínre vagy világoskékre színezhetünk, előnyösebbé, vonzóbbá teszik a parfümöt, ami korlátozza a rendelkezésre álló anyagok palettáját a színtelen vagy a macerálás során nem elszíneződő anyagokra. Mivel az illatgyártó cégek jobban áttérnek a mechanikus illatgyártásra, ez befolyásolja azt is, hogy mi kerül az illatba, és azt is, hogy az illat hány egyedi anyagot tartalmaz (a rövidebb formulák gyorsabban keverednek, így kevesebbe kerül előállításuk)

Mindenekelőtt az új, modern illatok és a modern emberek esetében is tény, hogy az első benyomásuk alapján döntenek, emiatt a modern illatok nem úgy fejlődnek, ahogy a régebbi időkben alkotott parfümök, sokkal nyitottabban már első benyomásra is adnak a végső illatokból egy-egy pillanatnyi benyomást. Talán mondhatjuk, hogy nem olyan érdekesek, nem olyan sejtelmesek. Ez persze nem jelenti azt, hogy az új illatok unalmasak lennének.

A modern illatszerkezetek ettől független nem egyszerűek, hiszen az akkordok kreatív rétegezése rendkívül összetett illatokat eredményezhet, mint pl. az FM32- THIERRY MUGLER - Angel- szerű NŐI PARFÜM-50ml. Végül is nem az a lényeg, hogy hogyan mesélik el a történetet, hanem hogy valójában mit mond, mit üzennek.

Tehát az illatpiramis egy elavult konstrukció? Először is, annak ellenére, hogy a piramis nem reprezentálja jól a kortárs illatszerkezeteket, még sokáig velünk maradnak, mint illat mankók. Másodszor, az illatstílus megismerése segít megérteni, milyen az illat.  A modern illatokat nevezhetjük panorámás illatoknak is, sokkal szélesebb spektrumban működnek és nagyobb csapongásokat engedélyeznek. Például tonkabab, a vanília, a fák és a kumarin (édes mandula-széna jegy), egy csipetnyi fűszerrel, hogy érdekessé tegye az illatalkotást. Édes, dús karaktere a kezdetektől nyilvánvaló, sötét és zamatos története pedig addig marad, amíg le nem mossuk. Ezzel szemben vannak parfümalkotások, amik sokkal több türelmet igényelnek, mert mielőtt megtapasztalnánk a csábító bőrszerű leszáradását az élénk citrusos felső és a zöld íriszszív csodálatos mesét mond el. 

Parfümjegyek: a kreatív leírás és a tudomány keveréke

A piramist is csak a helyén kell kezelni, mert a jegyzetek listája ahogy fentebb is írtuk gyakran csak marketing koncepció. Egyes márkák idegenkednek attól a gondolattól, hogy a pézsmát jegyzetként tüntessék fel (még ha parfümjeik tartalmazzák is). Mások olyan jegyeket szeretnének hangsúlyozni, amelyek szerintük jobban illeszkedik az elképzeléseikhez. Ha az illat új, gyümölcsös virágként kerül piacra, hogy hiánypótló legyen a márka portfóliójában, annak gyümölcsös jegyei kiemelésre kerülnek a leírásban, még akkor is, ha az illat összetételben viszonylag csekély szerepet játszanak. A megfogalmazások „jeges rózsaszirom” és „világos jázmin” valószínűleg nem különbözik annyira a leírásokban szereplő sima rózsától és jázmintól. Sőt, a jázmin nem is jelent semmit, ami jázminvirág illatú – lehet, hogy csak egy apró illatjegyzet (ez tulajdonképpen a gyöngyvirághoz áll közelebb), vagy a virágnak csak egy oldalát képviselő nyersanyag. Végül, az illatpiramis alján megbúvó kasmírfák valószínűleg kasmírok, egy fás-pézsmás jegy, amely valójában erősebben jelenik meg első illatolásra. Más szóval, a jegyzetek listáját, némi szkepticizmussal kell olvasni, és nem szabad befolyásolnia a vásárlást; a végső döntést, mint mindig, úgy kell meghozni, hogy megszagoljuk az illatot a bőrünkön és hagyjuk, hogy hasson ránk.